INICIACIONES en EL PERIÓDICO DE ANDORRA
También hoy miércoles aparece en El Periódico de Andorra esta reseña de una de nuestras novelas del otoño pasado: Iniciaciones, de Israel Centeno, de quien muy pronto publicaremos otro título suyo fundamental: Hilo de cometa. La firma Josep Anton, dentro de la sección La volta al món amb vuitanta llibres, y lleva por título "El centre de la tempesta":
Obscuritat i transparència es donen la mà a la novel.la Iniciaciones, d'Israel Centeno. Parteix de la base que la "simbologia és la cara oposada a la ideologia". La realitat veneçolana queda explicada amb un altre mirall, menys deformat. La novel.la és la iniciació a la vida, l'educació sentimental de cada personatge i l'escriptura fosca i transparent d'un autor que presenta la novel.la dividida en una cadena de relacions, trobades i desencontres dels protagonistes davant un món tancat on tot passa en una casa del pla. El propietari és la força fosca del poble. Se sent enganxat a una noia que va viure la infantesa en la Caracas dels anys 40 i pertany a una intel.lectualitat conservadora, enemiga del sufragi universal a què dóna suport Rómulo Gallegos. Ella, com tants altres, fuig del país i marxa a Europa. Atreta per Rómulo Gallegos i la seva literatura torna al país, però no a Caracas, sinó al centre de la tempesta. Es fica al centre de la lluita entre civilització i barbàrie. Allà la violència té una intensa càrrega eròtica i de transgressió sexual. No existeix l'elevació espiritual, però sí una pujada simbòlica del món que agrupa forces misterioses, incontrolables. Enmig del pla no es viu la contesa polí-tica sinó les forces oposades de la terra i la passió. La paradoxa política és evident. Es guanya a través de les passions, no de les idees.
Obscuritat i transparència es donen la mà a la novel.la Iniciaciones, d'Israel Centeno. Parteix de la base que la "simbologia és la cara oposada a la ideologia". La realitat veneçolana queda explicada amb un altre mirall, menys deformat. La novel.la és la iniciació a la vida, l'educació sentimental de cada personatge i l'escriptura fosca i transparent d'un autor que presenta la novel.la dividida en una cadena de relacions, trobades i desencontres dels protagonistes davant un món tancat on tot passa en una casa del pla. El propietari és la força fosca del poble. Se sent enganxat a una noia que va viure la infantesa en la Caracas dels anys 40 i pertany a una intel.lectualitat conservadora, enemiga del sufragi universal a què dóna suport Rómulo Gallegos. Ella, com tants altres, fuig del país i marxa a Europa. Atreta per Rómulo Gallegos i la seva literatura torna al país, però no a Caracas, sinó al centre de la tempesta. Es fica al centre de la lluita entre civilització i barbàrie. Allà la violència té una intensa càrrega eròtica i de transgressió sexual. No existeix l'elevació espiritual, però sí una pujada simbòlica del món que agrupa forces misterioses, incontrolables. Enmig del pla no es viu la contesa polí-tica sinó les forces oposades de la terra i la passió. La paradoxa política és evident. Es guanya a través de les passions, no de les idees.
<< Home